Matlagning - Oxhjärta

Det är lite mitt nya tema för stunden.
Som arbetslös, och än så länge utan inkomster alls i väntan på A-kassa, så är det ju inte precis som att pengar växer på träd så här kommer jag försöka slänga upp en eller annan bra idé för andra att använda sig av.
 
Idag köpte jag oxhjärta för 27,95 på Citygross. Mitt hjärta låg på 0,954 kilo, så det kostade mig futtiga 26,60 att släpa med mig det hem. Oxhjärta, tänkte jag sedan, vad sjutton gör man med det?
Google sa, i stort, tillaga det som vanligt kött!
 
Sagt och gjort! Jag skar bort lite fett ifrån ena kanten och delade sedan upp det i tre bitar. Två såg jag till att frysa in medan jag genast satte mig för att experimentera med den sista biten som jag skar upp i tärningar.
 
Sedan? Smör, salt, peppar, en smula grönsaksbuljong och papprikapulver och ner i en gryta!
That´s it! Det blev både gott och eftersom jag bara just lät det brynas och sedan puttra i en ytterligare fem minuter så blev det sådär lite härligt motstånd i köttet som jag personligen bara älskar - utan att det blev segt.
 
Skulle man vilja göra soppa på detta är det bara att hiva in lite mer buljong och vatten - och vilka kryddor man känner för, och kanske lite lök och / eller rotfrukt. Vill man ha mindre tuggmotstånd skulle jag gissa på att det bara är att hiva på locket och en gnutta vatten och sedan låta dte puttra i en kvart - 20 minuter.
 
För mig blev det en mindre måltid som tog drygt en tio minuter att ordna upp - inklusive googlande och tankeveck i pannan.
 
För övrigt blev det så pass gott att jag skar upp lite lammkött som jag fått av en god vän och hivade det i ugnen, gömt i ett foliepaket. Om ett par minuter ska jag se om det blev lika gott!
 
/VildKatt
loves foodz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0