Matlagningsexperiment - Soppa med oxhjärta

Så är det dags igen.
 
Ur frysen plockade jag ut ännu ett stycke oxhjärta som jag ska upp i bitar och delade på två omgångar. Bra att göra om första omgången skulle bli oätlig - eller om man bara skulle vilja testa något annat.
 
Jag stoppade genast i en näve bitar med oxhjärta i en kastrull med vatten, några skivor äpple samt grönsaksbuljong och lät det koka upp medan jag skalade motrötter och lite palsternacka. Speciellt morrötter är billiga nu, jag kom nämligen hem med två kilo igår för futtiga åtta spänn och kommer väl försöka göra en hel del med just rotfrukt framöver. Ändå är jag inte särskilt förtjust i morrötter...
 
I vilket fall skar jag upp morrötter och palsternacka i bitar och lät dem koka separat. Nu har jag rätt nyligen blivit ägare till en stavmixer så när de kokat ett tag (så jag lätt kunde sticka igenom gaffeln) tog jag dem av spisen, hällde ut vattnet och hällde ner dem i en skål för att mosa ut dem med stavmixern till hjälp. Därefter röde jag ner detta rotfruktsmos i köttet med buljongen. Tillsatte salt och peppar och insåg att jag dels hällt i lite för mycket peppar och att det dels smakade lite väl mycket morrot (som sagt, inget stort fan av morrötter).
 
Lite rotande i kylen och jag skär upp resten av äpplet som jag haft till köttet, samt häller i blandsaft! Lite sött till maten är aldrig fel. Jag kunde valt att hälla i lite cocca cola också, men Bobs bärsaft fick minsann duga!
 
Nu ska det puttra en liten stund till, men snart ska jag testa det. Kanske borde jag slängt i ett lagerblad med? Ni vet, för grytsmakens skull?
 
 
 
Hade tyvärr inget att lite snyggt garnera med, men soppa blev det i alla fall!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0