Första natten med Bella

Var inte helt okomplicerad. Kattens matskål uppe i fönsterkarmen är tom, Bella skällde till en eller annan gång, men utöver det vill jag nog påstå att det gick riktigt bra. Funderar dock på att börja stänga köksdörren, fast då kommer inte katten in till sin mat heller. Får se hur jag gör med det men annars är systemet bra med att Bella får gå och lägga sig när hon är uppe och skällt. Tror inte det lär hända ofta i natt.

Nu ska vi däremot ut. Sen eftersom jag glömde ställa klockan, men hon har fått sin frukost nu och jag har hunnit kolla alla sidor som är "viktiga". Tar bollen med mig tillsammans med lite hundmat och bajspåsar, så ska vi se om vi hittar en hundrastplats. Hon behöver nog springa av sig lite och så ska vi se hur det går med inkallningar.

Har redan skrivit upp en klicker på inköpslistan. Köpte ju en till Porthos när jag skaffade honom, men den lyckades jag bli av med innan jag ens kommit hem. Och jag som generellt ändå var emot dem, har redan fattat poängen med dem. Nu är nämligen Bella inte intresserad av mig speciellt mycket, utan mathanden, så lär hon sig att ljudet från klickern är ett berömmande, hoppas jag på att hon söker belöningen först efter att hon gjort vad hon ska, snarare än söker den först, sedan motvilligt släpper ögonen från den. Vi får se. Detta är, överlag, litet experimenterande än så länge. Kanske är bollen en lite större dragningskraft också?

--------

Nu har vi kommit hem igen efter dryga två timmar utomhus, både lös och kopplad. Hittade ingen hundrastgård så jag chansade på ett öppet fält istället och det gick alldeles utmärkt. Inte för att hon direkt kom på inkallning, men hon är ju lite orolig för att man ska försvinna, så hon håller verkligen ögonen på en och kommer efter en stund. Får ha mer godis med mig ut så blir det nog en lite kvickare reaktion, annars uppförde hon sig riktigt bra överlag. Vi hälsade på en fyraårig Briardtik och passerade både cyklar, barn och stavgångare utan problem, liksom en oreglig golden retriver. Bollen däremot.. eh ja. Den tappade vi bort. Ganska direkt. Så intressant var den att hon inte ens bemödade sig med att låtsas leta upp den. *garv* Får väl skaffa en ny som kompensation.

Så, that´s that. Nu ska vi vara inne ett tag hade jag tänkt så går vi ut senare igen.
Tata!

Kommentarer
Postat av: Elina

Verkar ju ha gått ganska bra i alla fall. Klickern verkar vara en bra idé! Hoppas hon slutar skälla bara, hon brukar inte skälla så mycket när hon är hos oss, mest när det är mycket folk hemma som hon måste "skydda". Ge Bella en kram från oss!

2009-10-10 @ 22:24:07
Postat av: Jessica

Åh ja, det har faktiskt gått fint. Hon skäller inte mycket, men reagerar på att det går folk i trappan på lite dåliga tillfällen, som när det är tyst i övrigt. Tror hon kan vänja sig av med det bara hon vant sig lite mer vid lägenheten.



Och jag har kramat om henne. Vi var just ute en sista nattrunda nu. Minus fem ute! Kallt! XD

2009-10-11 @ 00:40:13
URL: http://vildkatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0