Julfirande

I år valde jag att inte åka ner till Skåne för att fira jul eftersom biljettpriset knappast är att räkna med om man är arbetslös som jag, och dels hade det varit fint med en vit vinter för ovanlighetens skull. Således lyckades naturen förstås med att ge Malmö ett ordentligt snötäcke och dels firade min familj med resten av släkten - och ingendera har skett på många, många år nu. Men jag ringde ner och önskade alla god jul, inklusive syrran som, till skillnad från de övriga, var i Sälen och firade med skidsemsester!

Men jag grämde mig faktiskt aldrig för Sel och hennes familj bjöd in mig till dem istället och således har jag alltså firat jul i Byske med snöfall och temperatur som sträckt sig mellan -10 och -18 grader. Riktig vinter med andra ord. Utöver hennes familj, som bestod av mamma Lena, pappa Lars, broder Dennis med sina två barn och Sel själv, så dök merparten av släkten upp, samt alla grannar och bekanta. Inte bara under julafton då, utan vi började redan på lillejulafton med surströmmingsfest, sedan dök det upp folk på julafton, och till slut igår då vi eldade i eldkåtan, kom resten som inte varit med de andra dagarna. Då avslutade vi dessutom natten på den lokala puben i Byske, så där var ännu fler folk att hälsa på!

Slutledningen blir alltså att det finns en hel del folk i Byske, vad man än tillåter sig tro i övrigt, och jag tror mig ha sett merparten av dem vid det här laget!

Porthos fick förstås också följa med och han tog det, som vanligt, med en klackspark även om han var rejält trött på julafton sedan. Sels föräldrar bort i ett stort hus, så gissa om han hade rum och vrån att gå igenom och undersöka. Lite läskigt ibland, speciellt med två hundar också (Varav den ena hela tiden vill pussa på honom) men det vara aldrig några problem. Han sköter sig själv, katten, helt enkelt. Och till julklapp fick han en hel burk med kattmynta som han blir helt hög på. Ser himla lustigt ut. *skratt*

Själv fick jag en hög med badsaker. Badskum, brustabletter, tvålar.. you name it! Det och rosévin, samt så fick jag en chokladask och en hundring som tack för att jag hjälpte till att tomta för en annan familj. Inte för att de hade småbarn utan för att de har det som tankenöt för familjen, där "barnen" är 14 respektive 18 år. Kändes helskumt att tomta för så gamla barn - på göteborgska med skånsk brytning. *garv*

Så hittar ni inte mig framöver så ligger jag väl i badet och käkar praliner och dricker rosévin!

Nu närmast (den 28:e) ska Charlotte, aka Scully, dyka upp, så är det någon som ska ut och åka snöskoter så säg till för då hänger vi med!

Over and out!


 

P.S Tänka sig att det snart är nyår också! Det går så fort över jultiden! D.S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0