Surströmming

Kan konstatera, efter ett besök i Lillpite, att surströmming inte riktigt är min grej. Lite förvånande med tanke på hur matglad jag är, men ärligt talat... Det är rutten fisk som verkligen STINKER ruttet! Så pass ruttet att jag nästan helt övergav tanken på att provsmaka saken i fråga redan där burken öppnades, och då satt jag ändå utomhus och kan väl överlag inte få lov att kallas för känslig. Men prova skulle jag - och provade gjorde jag! Ett hårt tunnbröd förbereddes med smör, lök, gräslök, creame fraiche innan man mosade på lite surströmming och toppade med skivad tomat. Alla ingredienser dämpade det värsta av min nervositet för att provsmaka och jag högg in - och insåg att det inte var så illa. Inte för att man kan kalla det för gott, men det är helt klart inte ruttet det smakar utan snarare salt med en ton av lite surt. Som om man hällt salt till creame fraischen ungefär, om än lite mer.. sur fisk..
Eh.. Försök själv beskriva smak i ord! XD

Andra laddningen insåg jag dock att det är lite väl lätt att överdosera fisken. Det ska vara LITE fisk i röran annars övertar den sura fisksmaken, så en firre bör räcka till nästan fem bröd. Drygsparat som fan alltså. Bara till att skrapa av brödet och göra om. Satte till lite mer övriga ingredienser och åt upp brödet när det då blev som det skulle igen.

Vad som däremot var ack så mycket trevligare var att fiska flodkräftor! Bara att agna små kräftgärdar med bete, slänga i, sedan hämta upp och kontrollera var tredje timme. Blev bara två rundor för oss, sedan upplock, men vi fick ändå tag i 44 små kräftor (som slängdes i igen) och ungefär 64 stora som ska bli kokade och smaksatta om en eller annan dag. Tydligen ska dem skita först, då de får spendera ett eller två dygn i en större badbalja tillsammans med rinnande vatten innan det är dags att koka dem. Levande ja. Jag vet, men det är så man gör.

Vad vi mer gjorde i under den fredag och lördag vi var på plats, var att bada (Med kläderna på i mitt fall. Klädsim ftw!), fiska en kortare sväng (fick ett litet yngel som hade svalt lite väl mycket av masken men inte var i närheten av kroken), och spela sällskapsspel i form av Pest eller Kolera, som går ut på att man ska välja mellan två onda ting sedan ska övriga gissa vad man valt. Kortvertionen av hur det går till. Fanns en hel del skumma alternativ att välja på vill jag lova och man lärde känna en del nya sidor av varandra.

Och så har det, naturligtvis, varit varmt och soligt hela tiden!

Så tack Sofie och Dennis för att man fick komma och festa med er! Det var underbart roligt och fruktansvärt trevligt! Och kul också att min syster hängde på. Sällan vi alls får chans att göra något tillsammans, och hon verkar inte heller ha lidigt av resan. Nästa sak vi gör tillsammans, hon och jag, kommer nog bli att se på Harry Potter.


Flodkräfta.

Kommentarer
Postat av: John

Surströmming som är så gott :P

2009-08-09 @ 08:01:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0