Norrländska fenomen

På senare tid så har jag upptäckt två nya Norrländska fenomen.

Det första: Åkerbär.
Denna Norrbottens landskapsblomma finns inte i Skåne, men kan tydligen förekomma ända ner till Östergörtland. Goda bär, ska tilläggas, och nu när jag vet hur dem ser ut hittar jag sådana dagligen. Här var folk eld och lågor över att jag inte smakat dem tidigare och menade att jag så borde göra. Som om jag skulle gå och smaka på bär jag inte känner till? Jag fick låna mig en kunnig person helt enkelt. Det ska dessutom tilläggas att de är rätt mycket värda. En liter åkerbär på Scandic hotells tar de 800:- för! Så gissa om man äter fint när man nu satt i sig en liten del. *flin*
Smakar, för övrigt, lite som skogshallon, men rundare i smaken. Hallon och smultron i kombination är, enligt mig, en rätt bra beskrivning.

Det andra: Semlor.
Blev akut sugen på semlor i onsdags och tänkte göra något åt detta. Efter ett besök på biblioteket för att låna mig en näve böcker och ett playstationspel, så gav jag mig ut på denna hopplösa quest. Kom nu inte med argumentet om att det inte är fettisdagen på länge ännu, för i de regioner där jag kommer ifrån (Läs: Skåne) så finns dem att tillgå hela året, om än främst i samband med denna högtid. Vem har inte kunnat gå in på ICA-Maxi för att köpa två Semlor i en kartong liknande vad man kan få i ett konditori? Nå, det kan man inte här! De hade fan allt, utom just semlor! Nej, nej. Tydligen är det inte säsong för det här, lika litet som de inte säljer mjukglass här uppe om det inte är sommar...

De är inte kloka de där norrlänningarna.

Kommentarer
Postat av: Vicotnik

Kan du plocka lite åkerbär och frysa in och ta med dig till ssk?

2008-08-17 @ 01:53:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0